Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Zgodnie z art. 6m ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach każdy właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do Burmistrza Miasta Szczyrk deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W deklaracji tej właściciel nieruchomości oblicza wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Dla nieruchomości zamieszkałych podstawą naliczenia miesięcznej opłaty jest liczba osób zamieszkujących nieruchomość i stawka opłaty;
Dla nieruchomości niezamieszkałych - rozumie się przez to nieruchomość służącą innej funkcji niż mieszkalna, tj. działalności takiej jak na przykład: publiczna (szkoły, urzędy itp.) gospodarcza (usługowej, produkcyjnej, handlowej i innej), a także bary, puby, restauracje, itp., podstawą naliczenia miesięcznej opłaty – jest iloczyn liczby pojemników z odpadami komunalnym powstałymi na danej nieruchomości, stawki za pojemnik o określonej pojemności oraz zadeklarowanej częstotliwości odbioru w miesiącu;
Dla nieruchomości mieszanej - rozumie się przez to nieruchomość w części zamieszkałą, a w części niezamieszkałą podstawą naliczenia opłaty jest suma opłaty obliczona dla nieruchomości zamieszkałej i opłaty obliczonej dla nieruchomości niezamieszkałej;
Dla nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe – za rok bez względu na długość okresu korzystania z nieruchomości.
Deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy składać:
- Osobiście – 1 piętro pokój nr 29,
- Wysłać pocztą na adres Urzędu Miejskiego (Urząd Miejski w Szczyrku, ul. Beskidzka 4, 43-370 Szczyrk),
W następujących terminach:
- w terminie 14 dni od zamieszkania pierwszego mieszkańca na nieruchomości, lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych,
- w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana stanowiąca podstawę do naliczenia opłaty np. zmniejszenie lub zwiększenie liczby mieszkańców - bez względu na to czy są zameldowani czy nie, lub zwiększenie lub zmniejszenie liczby pojemników lub worków.
Za wyjątkiem deklaracji składanych do 10 dnia miesiąca, po którym nastąpiła zmiana, nie jest możliwe składanie deklaracji zmniejszających wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres wsteczny. Wyjątek obejmuje także deklaracje składane w terminie do 6 miesięcy od nastąpienia zgonu mieszkańca nieruchomości.
W przypadku, gdy w danym miesiącu na danej nieruchomości mieszkaniec zamieszkuje przez część miesiąca, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w miesiącu, w którym nastąpiła zmiana, uiszcza się w gminie, w której dotychczas zamieszkiwał, a w nowym miejscu zamieszkania – począwszy od miesiąca następnego, po którym nastąpiła zmiana.
PAMIĘTAJ!! Deklaracja podlegać będzie weryfikacji w oparciu o dane posiadane przez Urząd Miejski w Szczyrku wraz z możliwością dokonania kontroli na terenie nieruchomości.